Svart på vitt: Så här mycket franska kan jag

Josse länkade till en sida med franska dikter. Det var kul. När vi läste litteraturhistoria i svenskan fastande jag speciellt för två poeter. Verlaine och Rimbaud. Inte för att jag gillade deras dikter. Hallå. Poesi och jag har ett helt obefintligt förhållande. De enda gångerna jag var totalt värdelös i skolan var när vi skulle skriva dikter. Jag kunde inte. Jag kunde inte ens försöka. Så nej, Verlaine och Rimbaud var inte favoriter hos mig för att de skrev deppiga dikter om att dö i varandras armar. Typ. Utan för att de var supercoola bögar som levde livet på Paris caféer på 1800-talet. När man egentligen inte fick vara bög. Typ.

Hur som helst. Jag tänkte så här. Jag snor en dikt av Verlaine och försöker översätta den. Bara för att sätta mina franska-kunskaper på prov. Det gick sådär.

Il pleure dans mon coeur - Han gråter i mitt hjärta
Comme il pleut sur la ville; - Som han gråter i staden
Quelle est cette langueur - Vilket är detta språk
Qui pénètre mon coeur ? - Som penetrerar (ehhe. ja typ.) mitt hjärta?

O bruit doux de la pluie - ????
Par terre et sur les toits ! - På jorden och på ....?
Pour un coeur qui s'ennuie - För ett hjärta som ....?
O le chant de la pluie ! - O gråtens sång

Il pleure sans raison - Han gråter utan orsak.
Dans ce coeur qui s'écoeure. - I hjärtat som äcklar honom (eller inte.. Men jag vet inte.)
Quoi! nulle trahison ?... - ??????
Ce deuil est sans raison. - Denna sorg är utan orsak

C'est bien la pire peine - ???
De ne savoir pourquoi - Som inte vet varför
Sans amour et sans haine - Utan kärlek och utan...?
Mon coeur a tant de peine ! - Mitt hjärta.......?

Så, okej. Jag tycker ändå, trots att min översättning minst sagt är bristfällig, att vi kan dra slutsatsen att Verlaine var en ganska sorglig liten man. Och så kan vi, eftersom min översättning minst sagt är bristfällig, dra slutsatsen att mer franskastudier för min del är en bra idé innan jag gör om det här...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0