TA INTE DÖD PÅ 50-ÖRINGEN!

Ja. Femtioöringen ska ju dö, som alla vet vid det här laget. Som alla jublar över vid det här laget. Jag förstår det inte?! Varför stör sig alla så sabla mycket på femtioöringen? Alla andra valutor har ju helt mikroskopiska valörer?! Sånna där mynt som du har med dig hem efter semestern i määängder. Typ en dollar-cent, vad är den värd? 8 svenska öre?! 

I mitt jobb, som jag så ogärna pratar eller skriver om (men jag gör härmed ett undantag för att slå ett slag för femtioöringen), är jag i kontakt med en jävla massa femtioöringar varenda dag. Och såhär är det: Folk har redan räknat ut den stackarn. Vet ni hur många gånger jag får be om "femtio öre till tack", och känna mig urdum och småaktig, för enligt alla utom jag själv är femtio öre en så löjligt liten summa att jag borde ha vett nog att runda av. MEN DET FUNKAR JU INTE SÅ! ÄNNU LEVER FEMTIOÖRINGEN OCH JAG TYCKER ATT VI SKA ACCEPTERA DET OCH BEHANDLA DEN SOM VILKET ANNAT MYNT SOM HELST.
 
Nej, hatet mot de små femtioöringarna vet inga gränser. Det är mer regel än undantag att folk springer ifrån sina växelfemtioöringar, och så får jag börja mig fram, över den sabla kassan, och plocka upp dem ur växelkoppen. Och skänka dem till Amnestybössan som står på kassan. För det har ni inte tänkt på, eller hur? Hur många femtioöringar som skänks till diverse välgörenhetsbössor, bara för att de tar onödigt utrymme i folks plånböcker. När femtioöringarna försvinner blir det ju slut på det, för enkronan är ju trots allt värd 100% mer än femtioöringen. Dem springer folk inte ifrån, det ska ni ha klart för er. Och hamnar dem i Amnestybössan är det ett noga avvägt beslut, och inte alls en aktion för att göra plats i plånbokens myntfack. Så är det. Skänker folk en spänn känner de sig jävligt givmilda, men jag kan nästan lova att folk som skänker femtio öre gör det av egoistiska skäl.

Ja. Här sitter man en lördag och jagar upp sig över femtioöringens stundande död. Man kanske borde skaffa sig ett intresse.. Eller så.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0