Det brinner en svag liten fastighetsmäklarlåga i mig ändå. Tur ju.


För ett par veckor sen hade Svensk fastighetsförmedling den här villan ute, svartvita bilder för känslans skull. De kör på det ibland, för någon månad sen hade de ett annat objekt där de iscensatt alla bilder som om det vore tidigt 1900-tal. Först trodde jag att det var autentiska bilder för det fanns inte en skymt av en modern detalj, all inredning var typiskt 18/1900-tal. Det var till och med människor med på bilderna, klädda i stora kjolar, korsettliv och fjäderhattar. Arg för att jag inte sparade bilderna, det var verkligen häpnadsväckande. Vilket jobb!

Nåja, den här villan, eller ja - slottet, ligger utanför Höganäs. Så i helgen när jag var hemma var vi tvugna att åka dit och titta lite. Vilket spökhus alltså! Mitt ute i ingenstans tornar det upp sig, och en grå och regnig dag känns det inte så lite kusligt. Tydligen hade intresset varit enormt, inte konstigt kanske, när ett slott på 600 kvm är till salu för 1,7 miljoner. MEN! Det är inget riktigt slott, sina första 80 år var det en vanlig, ful tegelbyggnad. Sen köpte ett par entusiaster huset på 80-talet och gav sig på fasaden... Jag läser byggteknik för tillfället, och att förvandla en murverksfasad till en slottsfasad är ett helt SJUKT stort jobb. Inte konstigt att luften gick ur dem. Fasaden på framsidan är det enda som är gjort, baksidan förfaller och insidan likaså. Badkaret i ett av badrummen på ovanvåningen håller på att rasa igenom golvet. Man kan liksom inte låta ett hus stå oeldat i 30 år, det DÖR då. RUTTNAR. Att renovera huset nu är liksom ett 10 miljoner kronors-projekt, ALLT behöver bytas. Därav priset.. Det är sålt iallafall! Och jag håller alla tummar för att det är någon vettig människa med en plan som köpt det och pallar renoveringsarbetet, för det kan nog bli rätt fantastiskt om hela huset följer i fasadens spår...

Fastighetsmäklaren i mig som brinner lite för sånt här, kan nörda in mig rätt ordentligt på unika hus med historia.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0