Paris #5

Gjorde en liten second hand tripp idag. Började på Bastille, där jag letat upp ett par addresser. Först en som hette Adöm. Den var väl inte sådär jättemycket att hänga i julgranen tyckte jag. För mig är det roliga med Second handbutiker hela inredningen och stämningen i butiken. Det ska kännas som en teatergarderob med spektakulära väskor, skor, hattar och kläder i en enda röra. Inte särskilt ofta när det kommer till Second Hand vill jag handla något, bara förundras över hur mycket wacko grejor folk klätt sig i en gång i tiden. Därför motsvarade nästa ställe, Come on Eileen alla mina förväntningar. Jag kom dit klockan två, precis när dem öppnade och stannade i en och en halv timme! och hela tiden var jag helt ensam, weird.. Jag lämnade väskan i kassan och dök in bland galjarna. Och WOW. Jag var helt yr när jag var klar, och tanten i kassan var jätteförvånad när jag bara ville köpa en liten fickspegel. Hon frågade om det var något speciellt jag hade hittat, och sa att hon i såfall kunde ge mig rabatt. Jag förklarade för henne på sjukt knackig franska (det är det bästa med gamla tanter, de kan inte någon engelska, så det är bara att köra på franskan) att jag verkligen uppskattade att bara få se alla vackra kläder och att jag skulle komma tillbaka en annan dag. Hoppas vi får tid till det!
 
Jag tänkte fortsätta till en address som ligger mittemot Louvren, och jag var helt säker på hur jag skulle gå för att komma dit. Det var fel. Jag var en millisekund från att gå vilse när en metrostation dök upp och jag kapitulerade och åkte typ 2 stationer. Så störigt! Jag visste var jag var, och var jag skulle, men jag kunde banne mig inte fundera ut hur jag skulle gå. Iallafall, så var stället stängt.. Speciellt second hand affärer tycks ha öppet lite när de vill.. Så jag promenerade en bit till småställena som ligger mellan Pompidou och Les Halles, men de var inget kul. Åkte hem och hjälpte en spansk fruktförsäljare i metron att skriva "päron" på en bit kartong. Gick till mataffären och kassen gick sönder på vägen hem. TUR att jag hade vinaren i handen... Blev inbjuden på tårtkalas av ett gäng som satt och käkade en helt enorm tårta på fiket här nedanför. Tackade nej. Och nu sitter jag här och väntar på Malin H.. Vad konstigt det känns!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0