Andra chansen

Jamen ikväll har vi ju kommit så långt som till Andra Chansen i Melodifestivalcirkusen. Andra chansen är enligt mig det mest ointressanta momentet i hela köret. Och onödiga. Såhär: Vi har ju redan röstat ut de här bidragen? De var inte bäst! De fick sin chans, hasta la vista, see you next year liksom!

Det intressanta idag är att jag som lekman har chans att förhandstippa! Jag har ju redan hört skiten! Så därför tänker jag testa lyckan, och göra just det. Dock ej i startordning, den har jag inte en susning om.

Vi börjar med Scotts. Scotts är ett fjantigt jävla lantisgäng med för vita tänder och för mycket brun utan sol. Deras låt är skitlöjlig, det har vi redan konstaterat. Men. Det finns ett stort men. Jag hatar dansband och hade dömt ut Scotts endast på grund av det. För dem som inte hatar dansband har Scotts bevisat, genom dansbandskampen, att de är ett alldeles otroligt tilltalande sådant. Alltså skulle alla fanatiska dansbandsfantaster kunna hjälpa enda representanten för denna besynnerliga genre till Globen. Men ska jag tippa: Nej, inget globen här inte.

Och så Lili & Susie. De har genom sin medverkan i år sparkat liv i gamla klassikern Oh mama. Vilken partydänga, mina vänner! Den får vi inte glömma! I övrigt ger jag inte så mycket för dessa tjusiga damer. Jag hatar att säga det, för jag ska också bli gammal. Men det är helt enkelt inte intressant med 40+ tanter som med smink, hårförlängningar och rosaglittriga scenkläder kämpar desperat för att se ut som tjugo. Det äääär bara inte det. Men, deras låt är inte helt värdelös, den sätter sig, och Lili&Susie-sympatisörerna är nog en hel del. Men, måste jag tippa: Inget globen.

Lili & Susie ska möta BWO. Och det kan bli kul, ser ni. För jag tror att de sparkar ut denna wannabe-excentriska lilla rymdtrio ganska enkelt. Det spelar ingen roll hur mycket Alexander Bard tjatar om att han skrivit låten direkt för Moskva och Eurovision, och att den kommer vinna hela skiten om den bara kommer så långt. Det kommer den inte alls. Han vill helt enkelt inte inse att han skrivit det plattaste i hela BWOs register, och det registret är helt klart en bergochdalbana utan särskilt höga toppar.

Starpilots då. Det stod i aftonbladet idag om hur de stulit sin låt, och det är väl en ganska vettig iakttagelse. För det första har de stulit den från 80-talsdängan Waiting for a star to fall. Och som om inte det vore nog har de även stulit den från sin egen dänga - In the heat of the night. Jaja. Det är inte viktigt i sammanhanget. Det viktiga är det urfåniga pilottemat och lågstadiegymnastiken som tappert utförs på scenen. Det går hem. Tips: Globen. Sorry.

Och så de där i röda kavjer som heter något med Topaz och Red Fox. Så mycket vet jag nu. Och det här svänger ju rätt bra, det gör det. Jag tror folk tycker att det är ganska mysigt och trevligt. Men jag tror inte att folk brinner så mycket för det att de vill rösta. Nej, inget globen.

Caroline af Ugglas då! Det är nog väldigt väldigt många som inte förstår det här, och är i det närmaste chockade över att hon över huvud taget är med i Andra Chansen. Jag förstår det! Jag tror på henne när hon sjunger! Och det är ovanligt i sånna här sammanhang, det är det. Jag tycker hon är duktig, hennes röst är cool, hon är cool, kör sin egen grej, och låten sätter sig faktiskt. Jag ser gärna mer av af ugglas, men globen blir det knappast.

Och så Amy Diamond. ÅH vad det har haglat elakheter över henne idag! Det där med att hon är sjutton men ser ut att vara tolv och så. Det känns lite uttjatat. Det är väl positivt att inte alla minderåriga artister förvandlas till läskiga sexobjekt innan de ens hunnit kläcka ur sig en endaste radiodänga? Nej låt Amy vara! Med det inte sagt att jag gillar henne. NEJ! Förra året hade hon en ganska svängig låt och jag tror att det räddade henne från mobbingen. I år är låten platt och trist, hennes glittriga kappa det fulaste vi någonsin sett och hennes korkskruvslockiga hår alldeles för mycket 5-åring-på-släktkalas. Nej. Amy får åka hem, och hålla sig borta ett par år. Kommer hon tillbaka 2011 är hon 19, och har det inte hänt något med hennes image , ja då kan det börja spekuleras i om allt står helt rätt till...

Sist men verkligen inte minst: Sarah Dawn Finer. Förra veckan satt jag och mitt sällskap för kvällen och gapade över hennes absurt enorma hylla. Jo jag tackar ja. Det ryktas ju om att hennes röst är kass, och eventuellt kan sätta käppar i hjulet. Men annars, så är det här faktiskt en given finalist. Den är inte så bra som alla tidningar skriver. Men den är mäktig, och framförandet lagom Titanic-dramatiskt. Jag gillar det, och hoppas på Globen.

Trevlig kväll på er, även om det inte blir framför tv:s svennigaste följetong...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0