Esc-love

Jag saknar Eurovisionresearchen här i år. Men intresset har inte dött, no no! Jag lovade mig själv helhjärtat att överge allt vad Eurovision hette när det gick åt skogen för Charlotte Perelli. Men det var då det. Nu är jag helt med på varför Perelli kom typ sist. Inga konstigheter faktiskt. SÅ! Nya tag.. Självklart har jag slaviskt följt inför-programmen (på SVT-play i år. Fyndiga sak.) och känner att jag har en ganska bra koll. Det saknas givna hitar i år. Typ Ukrainas Shady Lady förra året. Inget når riktigt upp till den. Fast kavlitet finns det väl en del ändå, tycker jag nog. Given vinnare borde vara Norge. Den spelas rätt friskt på radion, och låter kanske inte mycket för världen. Men den lille fiolspelande vitryssen är galet charmig och går rakt igenom kameran. Jag tror inte folk kan motstå honom. ESC i Oslo nästa år, hett tips.

Igår var det, vilket antagligen ingen kotte missat, semifinal 1. Allt gick enligt planerna. Rätt låtar vidare och sådär, chockerande, jag vet. Återfick för ett ögonblick tron på Europas röstningsförmåga där, men man ska nog inte låta sig luras... Anyway. Tävlingen igår inleddes av en långbent dam från Montenegro som sjöng så förskräckligt att jag skämdes lite. Och så ackompanjerades hon av en dansande man i vita utsvängda jazzbyxor anno 1996 som juckade på så vettlöst att det knappast blev bekvämare att sitta tillbakalutad i soffan. Heh. Då var vi igång då... Malena Ernmans framträdande gjorde mig knappast lugn. Det var sån skillnad från Globenframträdandet - in a bad way... Jag blev rättså nervös. Men det gick ju vägen och tack för det. Efter Malena följde två glada systrar från Armenien, vid namn Inga och Anush. Och varje svensk som i tv uttalat det, har envisats med att säga Inga och Anus. SÄG ANOOUUSSHH eller vad fan som helst. Anus känns ju halvfräscht. Den här gillar jag iallafall. Tror den kommer gå bra. Och så har vi Turkiet! Fina Turkiet. Det här svänger som fan. Bäst igår. Kommer hamna hööögt. Finland vidare! Bra! I studioversion är den här låten grym, men live var den rätt knackig alltså.. Gillar det ändå, även om jag inte förstår varför. Det låter typ exakt som E-type och jag hatar E-type. Och vet att jag hade hatat låten också om E-type gjort den. Det bara är så.

Inför Semifinal två ser jag fram emot Norge, såklart. Ukraina, som är en ny, sämre version av Shady Lady. Videon går inte av för hackor och det kommer nog inte showen heller göra. Resten känns antingen platt eller pinsamt. Pinsamt är icohförsig kul. Spana i Nederländerna i den kategorin. Även Cypern. Och Lettland och Serbien när vi ändå är igång.

Bland de som redan är i final har vi Frankrike som levererar galet pretantiös Piaf-nostalgi. Kan inte låta bli att tycka jättemycket om det. England som också levererar galet pretantiöst material. Här gillar vi det inte lika mycket. Rätt vidrigt. Spanien som levererar disco. Helt ok. Inget mer. Tyskland som visst ska ta hjälp av en viss Dita von Teese på scenen, och se det är här det blir intressant. För låten är svängig som tusan och det kan nog bli sjukt snyggt och proffsigt. Slutligen Ryssland som kommer dragandes med en mycket bitter brutta som ylar ursinnigt en hel låt om sin MAAAMAAAA... Underligt och dåligt.

Så. Slutligen vill jag bara fråga om Natalia Vodianova ska vara programledare också i resterande program? Åh hon var så fruktansvärd dålig. ESC-programledare är alltid en aning utflippade och överspeedade men hon tog det till en helt ny nivå... Typ: ITS SOO CREJZZZI I TINK IM GONNA FEEEEJNT! IM SOOO NERVOUS I TINK IM GONNA FEJNT! IM HAVING THE GREJTEST TIME IN MY WHOLE LIFE I TINK IM GONNA FEJNT! Eh ja..

Kommentarer
Postat av: maria

Jag jobbade igår tyvärr så missade en del av programmet, försökte få mina kära kollegor att förstå vad vi missade men dom bara skrattade åt mig.. ESC är ju jätte trevligt! Norge är även min lilla favorit, så söt han e.. Vi borde kidnappa honom tycker jag. Förresten, var väldigt trevligt i lördags. :D

2009-05-13 @ 23:06:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0