Jag preppar inför ESC!

Ah, min hatkärlek till Eurovison Song Contest blommar som allra mest för tillfället. Det är A och O att vara väl förberedd inför tävlingen för att uppnå den ultimata feelingen. Jag trivs. Jag sitter på svt's hemsida och lyssnar. Jag hatar. Jag älskar. Jag skrattar. Jag vill kräkas. Jag vill dansa. Jag kladdar ner en smart kommentar på ett papper.

ESC är ett fenomen, det enda i sitt slag. Hur kan man inte älska det? En kaskad av skrämmande dålig smak, falska sångröster, excentriska personligheter, scenkläder från helvetet och koreografier signerade Ingela på Friskis&Svettis. Typ.

Givetvis måste jag recensera! Åtminstone sex bidrag som jag tycker är värda att nämna. För er som inte har så bra koll finns det en kalkon och ett gäng dansande pirater med i tävlingen, men jag tänker inte lämna så mycket utrymme åt dessa här. De försöker dra ner röster på humor, med bidrag som är allt utom humoristiska. Inte mer med det. Det roliga är de pretentiösa bidragen som har satsat 100%, men som resultaterar i en skrattfest, såklart utan att artisterna själva fattar det. Sådant älskar jag.

Ett fantastiskt exempel på det är Litauens bidrag "Nomads in the night".

Jag mår lite dåligt när jag ser det här. Jag vill hindra den här stackars mannen från att gå upp på scenen i Serbien och göra bort sig för hela Europa. Han kan ju sjunga! Kan han inte bara förstå att det han gör är så sliskigt pretentiöst och fånigt att man bara vill dö.

Skit i honom, det finns highlights i den här tävlingen. Efter segrare i form av monsterrockare och lesbiska uberfeminister de två senaste åren tror åtminstone jag att det blir en snygg tjej i för lite kläder som vinner, och gärna för mig. Jag har tre kandidater som stämmer rätt bra in på beskrivningen.

3. Armenien - qele qele. Alltså det här är en sån låt som kommer spelas ute i sommar, shit vad jag vill dansa. Och hon är så söt, tjejen som sjunger. Jag bara önskar att hon bytar ut de förskräckliga glitterbyxorna mot någon glittrig liten klänning, tänk Charlotte Perelli liksom!

¨
2. Ukraina - Shady Lady. Det här är så snyggt! Videon måste ha kostat Ukraina hela statskassan. Jag älskar hennes glitterfodral, det slår Perellis med hästlängder. Ja, ni ser ju själva - en vinnare.
 

1. Sverige - Hero. Jag tror på Charlotte det gör jag. Hon är så säker på något vis, hon känns mer rutinerad än de andra i tävlingen. Hon står lite över det hela. Och det är klart jag hoppas att hon vinner, men ska jag vara helt ärlig (och det är jobbigt), så tror jag inte att hon gör det. De i öst (80% av de tävlande länderna) som vill rösta på en tjej i liten klänning och med snygga ben väljer Ukraina och Armenien.


Sedan finns det en bubblare som gärna får vinna för mig. Och det är Bosnien Hercegovina. Två jättekonstiga människor sjunger en låt som jag tycker är så söt. Det känns lite Tim Burton/Edward Scissorhands när de struttar rundor på scenen. Det känns som kärlek med fågelskrämmor och hönor och högrepar av trä. Ekotrenden har nått ända upp på ESC-scenen med andra ord. Fantastiskt. Det känns som att Europa inte fattar, men det gör jag. Så fint. 


Det sista bidraget jag tänker nämna är Belgiens. Jag har en fullständigt obegriplig crush på detta bidrag. Tjejen sjunger sämre än sämst och allt är bara... jättekonstigt. Men gubbarna som spelar fiol i tavlorna i bakgrunden, att det låter kul när hon sjunger "O Julissi", och det faktum att låten är på hittepå-språk gör det fantastiskt i all sin dålighet. Jag gillar det och skäms lite för det.



Mitt tips är alltså Armenien, Ukraina eller möjligtvis Sverige. Men sätt inte för mycket hopp till det tipset. Europa har så konstig smak att jag inte skulle bli särsklit förvånad om någon fullständigt intetsägande skit vinner. Som förra året t.ex.

Slutligen frågar jag mig om den som bestämde att min studentbal skulle äga rum på kvällen för Charlotte Perellis semifinal inte har något vett i skallen? Hallå där. Det stör mig väldigt mycket, men så länge alla bidrag jag nämnt här går vidare (utom möjligen Nomad-mannens, han klarar jag mig utan), är jag rättså nöjd och sitter bänkad på lördag istället. Det blir en fest.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0