Paris #7 & #8

De två senaste dagarna har vi varit duktiga turister! Igår gick vi upp typ halvåtta för att vara först på plats vid eiffeltornet, men tiden sprang iväg, och vi var inte där förrän strax innan tio, och då var kön enorm. Men det var inget att diskutera - vi skulle upp. Efter 2 timmars kö, inklämda bland superarga japaner, minimala skrynkliga söta tanter och en tjock spanjorska (som filmade varenda sekund av köprocessen), var vi tillslut uppe i toppen. Det var helt klart supermäktigt, speciellt när Malin, naturvetare som hon är, berättade att tornet svajade flera meter p.g.a vinden, men att vi inte märkte det. Fast jag gör kanske inte om det... Det finns roligare saker att lägga 2 timmar i Paris på..


Vi åkte till Marais och strosade rundor lite. Det är verkligen mina favoritkvarter! Massor av roliga affärer, barer och fik. Och så bögarna! Överallt, killar killar killar killar. Hand i hand. Fint. I en ganska skabbig Second Hand butik hittade vi en klockren hatt! Har funderat på vad jag ska vara utklädd till på Martinas maskerad men det har stått still. Men eftersom Malin ska vara Lilla My så ska jag vara Snusmumriken, och den här hatten är Snusmumrikens. Måste vara! I Marais var vi också på COS som är H&Ms nya kedja. Lite dyrare, lite mer clean och bättre kvalitet. Rekommenderas!


Idag gick vi ner till Belleville för att hyra cyklar. Vi hittade tre ställ ganska nära varandra, men cyklarna var helt slut... Vi hittade tillslut cyklar i två olika ställ och jag tror vi fick hålla på i trekvart med att betala och försöka få loss cykelhelvetena, gud vad ARG jag var.. Men när vi till slut började trampa ner mot centrum vände humöret. Det var superkul! Lagom risky liksom. För som jag sa - jag har aldrig ens cyklat i Ängelholm, så steget till Paris känns ju sådär. Emellanåt såg jag mitt liv passera i revy, men för det mesta var det bara kul. Problemen kom igen när vi skulle lämna ifrån oss cyklarna vid ett ställ, för alla cyklar som inte fanns hemma hos oss, var såklart inne i centrum. Det gick hyffsat första rundan, men andra gången när vi tog cyklar för att cykla till Lafayette var det helt hopplöst, höll på att bli tokig! Så over all, är jag rätt kluven till de där cyklarna.. Det var rätt krångligt på alla sätt och vis, men när man väl satt på sin cykel var det både kul och praktiskt. Iallafall så blev det picnic utanför Louvren! Det blir nog inte mer franskt än Malin på den här bilden..


Lafayette var totalt livsfarligt för min plånbok. Jag höll på att deppa ihop för att jag inte hade råd med.. någonting egentligen. Skoavdelningen var det värsta jag utsatt mig själv för på jättelänge, så jag kunde inte låta bli att köpa ett par som jag jag gillade, och som faktiskt kostade en överkomlig summa. Eller.. Jag tänker undvika att kolla mitt banksaldo så länge det bara går, för att undvika ångestattack.


Nu blir det pizza och Champs-Élysées!

Kommentarer
Postat av: jillian

show me those damn shoes!!

2009-08-12 @ 13:13:15
URL: http://nimble.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0