MELODIFESTIVALSPECIAL!

Finaldags i årets melodifestvial. Det här är stort. Förväntnigarna är skyhöga, ingenting i världen kan få mig att läman tv:n obevakad imorgon.

Under veckan har jag kommit underfund med att jag saknar den gamla goda tiden. Då du inte hade hört alla bidrag sjuttioelva gånger i radion innan finalen, och dessutom sett framförandet typ 3 gånger. Det är ju en helt annan grej! Det är helt öppet! Alla har samma chanser och förutsättningar, de går in, får sin enda chans att göra bra ifrån sig och klistra sin låt på svenska folkets hjärnor. EN CHANS. Sen avgörs det.

Äh, nu är det som det är. Och då jobbar vi utifrån det. Och såhär är det. Eurovision song contests vinnare finns inte i vårt startfält, jag säger det nu, så ser vi sen i maj om jag prickade rätt: Inte en palcering över 10 för Sverige i år. Nej, årets bidrag är helt enkelt för ljumna.

Sen är det ju intressant att det gått käpprätt åt skogen för Sverige i Eurovision de senaste åren. Jag tycker det är hög tid att dra slutsatsen att det vi tycker är proffsigt och bäst här i Sverige, funkar inte utomlands. Såhär. Vill vi ha Perelli-effekten i år skickar vi Måns. Hans bidrag är så nära en manlig Perelli man kan komma. Vi tycker att det är proffsigt, och det måhända. Men det är iskallt! Värme är vad som behövs för att få våra kära grannar ute i Europa att lyfta på luren och ringa vårt nummer. Alltså stryker vi Måns!

Jag tror att melodin i år är att chocka! Det är ju uppenbart att det är dags att byta spår! Såhär: Det har gått åt skogen när vi skickat det vi verkligen trott på, alltså är det dags att ta det tokigaste vi har, det som vi åtminstone till en början, skrattade åt. Det är här Caroline af Ugglas och Malena Ernman kommer in i bilden! Jag hoppas innerligt att någon av dessa två vinner. IT'S TIME TO CHOCK! Tänk efter: skickar vi Måns kommer favorittippandet hagla, medans stackars Måns bygger upp ett farligt stort självförtroende och blir fullständigt förkrossad när han hamnar på en 25:e plats. Om vi däremot skickar Ernman eller Ugglas, blir det lite som att kasta sig ut för ett stup. Kanske kraschar man. Eller så fångar hela Europa oss på sina ärmar. Ja. Det tror jag. Väldigt spännande iallafall.

Men det finns åtta bidrag till att uppmärksamma!

Alcazar - Den här låten är 75%. Hade den varit 100 hade vi skickat den DIREKT. Alcazar är superheta sen Lina Hedlund joinade, och jag gillar disco. Det hade till och med kunnat funka i Moskva. Men som sagt - för svagt, och lite för mycket av den där ovan nämnda iskylan.

Greksofia - Alltså ta bort? Allvarligt. Släng ut. Hon kom SJUA i sin deltävling, vi har tydligt sagt att vi inte vill ha mer med hennes svarta läderbaddräkt och grekiska ordbajsande att göra!

Molly Sandén - Jag spyr. Verkligen. Och när jag analyserar den känslan handlar det mest om klänningen... Kan någon ge henne en gräddbakelse a la Sibel förra året? Men ändå, hon är ändå körd, det här är skitlöjligt.

Sarah Dawn Finer - Första gången den här veckan när jag hörde den här på radion tänkte jag: Shit. Den vinner ju! Den är verkligen stark i schlagersammanhang. Den hade lätt kunnat ha en chans i Moskva om det inte vore för att experterna säger att det kryllar av Sarah Dawn Finers med starka ballader i årets Eurovision. Neeeej, vi vill inte skicka något som blir en i mängden. UGGLAS OCH ERNMAN, UGGLAS OCH ERNMAN! Är det något som överhuvudtaget påminner om deras låtar hugger jag av mig högerarmen.

H.e.a.t - Personligen hatar jag sånt här, det är typ så nördigt det kan bli? De här killarna har noll karisma och den där fjantige lille sexisten i silvertights ger mig på riktigt kalla kårar. Tveksamt om jag ens kommer att stå ut med att se det här bidraget. Chanslösa, by the way.

Agnes - Malin sa det bäst: Det låter som en vinjett för ett tv-program. Det är ju inte dåligt eller så, och Agnes är hotness själv i sin guldcatsuit, men det är så platt. Skulle gå helt obemärkt förbi i Eurovision, alltså är det uteslutet att lyfta luren för detta, hur fluffigt Agnes hår än kan bli.

EMD - Ska jag vara helt ärlig? (det är fortfarande lite jobbigt). EMD har årets bästa låt. Den är riktigt jävla jättesvängig. (OCH LÖJLIG JAG VET! Men catchy! Det är catchy som räknas ju?!) Men - Danny är den enda som har det minsta hum om hur han ska bete sig på scenen. Både Erik och speciellt Mattias är totalt ute och cyklar i den oooooh så avancerade koreografin. Mattias ser ut som om han anstänger i sönder alla sina miljoner hjärnceller när han gör långnäsa samtidigt som han skrålar "lie", vilket han säkert gör, och Erik har en fuck-you-attityd som han inte inser är sååååå passé. Slutsats: EMD är rättså jävla jättedåliga.

Emilia - Jag glömde nästan bort lilla Emilia! Det var kanske inte så konstigt. Hon är rättså tråkig.

Det var det om det! Nu har jag vräkt ut mig så mycket schlager i år att det är tveksamt om det blir något mer... Det ska bli rätt skönt när det är över, ärligt.

Kommentarer
Postat av: maria

ahhh! vilken harlig uppdatering!

2009-03-14 @ 10:56:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0