ex libris

Mitt största problem med att inte gå i skolan blir allt tydligare. Jag kan inte längre förneka det. Jag känner mig dum. Det är klyschigt men sant - man lär sig något nytt varje dag, I SKOLAN. Nu lär jag mig inte ett dugg och jag känner att min hjärna börjar bli panikslagen över det, samtidigt som den gradvis tappar sin förmåga att verkligen lära sig något nytt. Jag har märkt att mina morgontidningsstunder förändrats. Jag tittar på bilderna. Jag läser bildtexten och rubriken. Tänker jaha. Nu vet jag vad det handlar om. Och så vänder jag blad. Och så hade vi högskoleprovet, när jag var så illa tvungen att plöja igenom en massa text och märkte att det nöstan var mig övermäktigt. Och så listar jag de senaste böckerna jag läst:
- Bergdorfblondiner av Plum Sykes
- Att älska som en porrstjärna av Jenna Jameson
- En shopaholic säger ja av Sophie Kinsella
- Det ska bli ett sant nöje att döda dig av Magdalena Graaf
- Otrogen på öppen gata av Belinda Olsson.

Jaha. Jag skulle kunna fortsätta med tio böcker till. Jag har inte läst något vettigt sedan svenska-Karin tvingade mig att läsa Flaubert. Typ. Och min ursäkt, den är bra. Den har jag kört i ett år eller så nu: "Alltså, i vissa perioder har jag ett behov av att bara läsa ytlig chicklitt". Okej. Bra så. Förutom att den perioden börjar bli lite för konstant för att kallas period.

Sen behöver man ju inte läsa Kafka eller Dostojevskij eller Goethe eller Strindberg för att känna sig smart (Även om jag kanske skulle kunna ge mig på något liknande i höst för att verkligen utmana min statoiltröga hjärna...). Inte alls. Det finns en massa bra böcker som kräver lite egen tankeverksamhet utan för den sakens skull hamna i framtidens historieböcker. Just nu läser jag en fin bok om psykologiskt spel mellan framstående folk i Stockholms kulturliv. En av huvudpersonerna kommunicerar enbart med textrader ur franska chansons. Bara det!

Nej, idag känns faktiskt som en ganska ypperlig dag för ett litet bokbål. Min chicklitt-period är över. (Åtminstone till nästa shopaholic-bok översätts till svenska. Älskar dem.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0