Not so christmasy...


Jag kan inte bestämma mig för om det här trädet är skitfult och tacky eller jättevackert och lite magiskt.

Julen är död för mig i år!
Det finns nog två anledningar till det:

1. Jag överdoserade julen förra året. Jag tror jag började julobsessa i början av november eller så, och inte lagom mycket heller. Verkligen ALL IN! Jag hade en femårings energi igen, men höll inte ut in i det sista. Ungefär klockan 22.00 på julaftonskvällen var jag redo att slänga ut julgranen och typ plocka in påskriset. Jul är väldigt uttröttande, och jag tror det blev så mycket av allt förra året, så mycket varma känslor för denna högtid, att inget nytt hunnit byggas upp. Dessutom kändes själva firandet på gränsen till krystat förra året. Exakt samma sak för tjugonde året i rad. Typ: Om inte tomten kommer prick exakt 19:00 så är vi fel i schemat och då är det en KATASTROF! Och om inte farmor har gjort brunkålen och mormor grönkålen, utan tvärtom: Också katastrof. Ja ni fattar, variation tack! Ge det ett år så lovar jag att omfamna julrutinerna med öppna armar igen!

2. Jag ska inte fira jul. Nä. Det spelar såklart också in.. Jag känner liksom att jag står lite utanför det hela, när slumålet inför all uppladdning inte ens finns. Jag har försökt halvhjärtat ändå, att komma i stämning. Jag var på Svenska kyrkans julbasar i helgen. Det var tomtar och tanter i folkdräkt och pepparkakshus och smällkarameller och glögg och granris och räven raskar över isen i högtalarna. Men nej, ingen julkänsla för det. Jag har druckit nån jävla jullatte på starbucks, i julig pappmugg. Ingen julkänsla för det heller. Jag har kollat in skylten på Lafayette + ljusen. Fantastiskt fint och sådär. Men julkänsla? NEEEEEHEJ. Jag har gjort samma sak på Champs-Elysées. Jag har plockat fram min elektriska lilla adventsljusstake. Men allt jag kan tänka på är hur ful den är (bara 6 av 7 lampor funkar, den sjunde är helt svart). Jag har gjort en jullista på Spotify men efter max tre låtar bytar jag lista. Att lyssna på julmusik utan att känna någon slags stämning är enbart... enerverande.

Nu återstår ett enda projekt för att sätta fart på julkänslan - annars lovar jag att ge upp. Baka lussekatter. Om jag får tag på någon jäst i det här jävla landet vill säga.


Kommentarer
Postat av: Fia

Haha jag har också provat jullatte på s-bucks!

Gingerbread-latte ÄR inte gott!

2009-12-03 @ 15:34:46
Postat av: linnea

jul i thailand, jul- jul i thailand :)

2009-12-04 @ 11:16:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0