french <3

Jag har nog varit inne på detta förut... Hur jävla korkade jag tyckte fransmän och deras vanor och traditioner var först när jag kom hit. Det tog ett bra tag att anpassa sig, och nu när det snart är dags för mig att ta mitt pick och pack och lämna Frankrike så börjar man ju fundera alltså. Och jag märker att jag är lite omvänd här va! Jag har fyra exempel, som kan tyckas löjliga kanske - men dock!

1. Fransmän tar inte av sig skorna inomhus. Såklart är det superkonstigt för oss svenskar att man ska behålla skorna på när man går in hos någon. Men här är det verkligen så. Jag vet inte hur många gånger jag av ren reflex tagit av mig skorna och fått skratt/konstiga blickar. Om det är superslaskigt ute går du såklart inte in med skorna, MEN, då har du ett par inneskor. Inte ett par mjukistofflor, nej nej. Typ loafers eller så, som en svennebanan skulle ha utomhus en solig vårdag. Hur som helst: Det är fanstastiskt skönt att få behålla skorna på, speciellt på fest och du har klackar. De är ju 50% av outfiten. 

2. Fransmän kindpussas. Det är först nu den sista månaden som jag har accepterat kindpussandet. Jag har gått i 10 månader och kindpussats var och varannan dag och tyckt att det bara är såååå awkward. Superobekvämt, och ska du dessutom presentera dig så är det klurigare än  man kan tro att få fram sitt namn mellan det där smackandet utan att det blir helt malplacerat. Nu har jag fått koll! Det tog en jääävla tid. Och vart jag vill komma är: I Sverige hamnar man ganska ofta i den situationen där du inte vet om du ska: 1. Kramas. 2. Skaka hand. 3. Typ.. Vinka, eller ja ni fattar. Bara heja liksom. I Frankrike kindpussar du ALLA. Du behöver aldrig tveka på den punkten. Så jävla praktiskt. Jag har alltså omvärderat det där kindpussandet som jag avskydde så, toootalt. BRING KINDPUSSARNA TO SWEDEN?!

3. Fransmän röker ALLTID inomhus om det är fest. Oavsett om man röker eller inte så är jag ju ett fan av det där dekadenta ni vet.. Röken ligger tjock i lägenheten och stämningen blir genast så där dekadent parisisk som den bara kan bli i en pre-war-appartement i Paris. JAG BARA ÄLSKAR DET. JAG GÖR DET. I alla lägenheter jag hälsat på i Paris är det ok att röka. Att skicka ut sina gäster på gatan när de vill röka finns liksom bara inte. Jag vet inte, men i Sverige känns det som ett så jävla stort NO NO att tända en cigg inomhus? Visst, det är vidrigt med inrökta stinkande lägenheter. Men så länge man bara röker när det är fest, och man vädrar ordentligt efteråt så är det faktiskt rätt lugnt.

4. Fransmän diskar med svamp, inte diskborste. Jag var på riktigt upprörd över det här när jag kom hit. Jag tyckte det var så vidrigt. DISKA MED SVAMP?!?!?!?! Nej, jag köpte en diskborste typ det första jag gjorde när jag kom hit (inte så lätt att hitta sådana som man kanske kan tro....) och jag var stolt över min diskborste. Skrattade elakt åt puckona som diskade med svamp. Men sen vet jag inte vad som hände. Jag vet bara att min diskborste är jävligt arbetslös numera, och mina disksvampar jobbar stenhårt. DET BLIR INTE RENT MED DISKBORSTE. Tacka vet jag disksvamp. 


Kommentarer
Postat av: klenis

håller med om svampdiskandet!! så sjukt mkt effektivare och vill du röka inomhus kan du flytta till parantesen i lund! där är det standard lixom :D

2010-05-15 @ 19:16:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0